Meeting Point
Beschrijving
Interieur renovatie Atomium, nieuwbouw paviljoen en heraanleg site rond het Atomiumsquare.
Als symbool van Expo ’58, heeft het beeld van het Atomium de hele wereld rondgereisd. Met zijn aluminium huid en stalen constructie van 102m hoog, is deze ‘landmark’ een dominant element op het plateau van de Heyzel.
De ontwerper, André Waterkeyn, en zijn talrijke medewerkers waaronder de architecten Polak, ontwerpers van de interieurinrichting, hebben hun grensverleggende creatie verschillende tijdperken zien trotseren. De sferen symboliseren de atomen en de staven die de sferen onderling verbinden, de verbindingskracht tussen de verschillende atomen die een ijzerkristal molecule vormen. De sferen kregen elk een identificatieteken om ze te kunnen situeren: I voor de onderste sferen (inferieur), M voor de bovenste sferen (superieur) en B, C, S voor de basissfeer, de centrale sfeer en de topsfeer.
Sinds oktober 2004 bevindt het Atomium zich in de concrete fase van de langverwachte renovatie. De oorspronkelijke aluminium panelen werden vervangen door roestvrij stalen exemplaren, die het bouwwerk weer zijn oorspronkelijke schittering verlenen.
Tijdens de wedstrijdfase werd binnen het Atomium project een enscenering ontwikkeld van de Eeuwfeestlaan om de bezoekers een waardige ontvangst te bieden. De natuurlijke helling van de omgeving wordt benut om een nieuwe toenadering te creëren tot het Atomium. Aan de voet van het Atomium strekt zich een platform uit waar de bezoekers het Atomium kunnen bewonderen. De galette en het paviljoen vormen één geheel met de publieke buitenruimte wanneer de wanden over de volledige breedte worden opengezet. De bezoekers vormen kleine groepjes, verspreid over de esplanade. Ze kunnen op verscheidene plaatsen gebruik maken van een brede keuze aan stedelijk meubilair dat geïntegreerd is in de omgeving. De nieuwe aanleg van het rondpunt creëert de mogelijkheid om een zekere afstand te nemen en het Atomium onder een andere hoek te bezichtigen.
Aangezien het heraanleggen van het hele gebied rond de Eeuwfeestlaan geen optie was, legden we ons toe op de onmiddellijke omgeving van het Atomium.
Het paviljoen is het eigenlijke vertrekpunt voor een artistiek landschapsparcours. Het gebouw ontvangt, oriënteert, verbindt en ensceneert. Het versterkt het functionele gebruik van de site. Men vindt er een commerciële ruimte, een ticketbalie, sanitaire voorzieningen en een kleine bar. Het open karakter geeft het paviljoen een hedendaagse uitstraling en een verhoogde flexibiliteit dankzij de verscheidene relaties tussen de voet van het gebouw, de esplanade en het beeld van de site, waaronder het Park van Osseghem, groene long van de Expo ‘58. Het paviljoen geeft een nieuwe dimensie aan het Atomium en integreert zich door de continuïteit in materialen zoals het gebruik van mat roestvrij staal in het dak van de voet en in het paviljoen.
De interne ruimte van het Atomium is continu en loopt onafgebroken door de sferen en de staven. De circulatiewegen zijn wegen van emoties. Het renovatieproject tracht zich te profileren als een hedendaags opzet. Wanneer elke sfeer omhuld zal worden met haar nieuwe huid, zal de ijzermolecule weer schitteren zoals voorheen! De bedoeling is dat de interne ruimte van de sferen hun oorspronkelijke charme terugvinden. Op basis van originele documenten werd getracht om de vormelijke zuiverheid van de sferen te herontdekken en zo de oorspronkelijke atmosfeer terug tot uiting te laten komen. Dit alles met zo weinig mogelijk ingrepen: interieur in gegalvaniseerd staal, exterieur in roestvrij staal.
Het ontdekkingsparcours van het Atomium wordt duidelijker en logischer door de gepaste namen voor elke sfeer die het publiek door de sferen heen leiden. Zes van de negen sferen zullen toegankelijk zijn voor het publiek. De drie anderen zijn nooit ontworpen om publiektoegankelijk te zijn en zullen dus leeg blijven.
Het glazen volume dat de voet omringd wordt volledig leeg gemaakt en bevrijd van alle parasitaire functies die op hun beurt verhuizen naar het paviljoen.
Het bezoek zal starten in de onderste sfeer die volledig gewijd zal worden aan de Expo ’58. Dit zal het vertrekpunt worden naar de wereld van emoties die dit gebouw inspireert. Het publiek wordt dan geleid naar de sfeer voor de tijdelijke tentoonstellingen om daarna over te gaan naar de centrale sfeer met haar “Stippenbar” en “Bellenbar”, waar je je dorst kunt lessen in afwachting op de lift die je naar de bovenste sfeer brengt. Helemaal boven kan je dan van het restaurant, de lounge en het prachtige panorama genieten, dat zichtbaar wordt dankzij de nieuwe ramen. Bij de afdaling wordt het parcours geleid langs de kindersfeer waarvan de sterk innovatieve inrichting werd toevertrouwd aan de kunstenares Alicia Framis. De kindersfeer wordt een toegangspoort naar een droomwereld waar de kinderen kunnen overnachten in een hotel op hun minimaat, volledig ingericht met watermoleculen. Overdag zal deze sfeer gebruikt worden voor “stadsklassen”. Volwassenen zullen enkel als toeschouwers langs deze magische wereld voorbij mogen wandelen.
De nieuwe aanpassing van de site, de bouw van een nieuw ontvangstpaviljoen en ook de renovatie van Atomium zijn elementen die ten grondslag liggen aan één en dezelfde idee: een bezoek aan het Atomium is een reis, waarbij de thema's durf, techniek en nieuwheid zijn.
Duurzaamheid: Tijdens de Atomium renovatie werd gebruik gemaakt van gescheiden afvoer van bouwafval wat heeft bijgedragen tot een gemakkelijke recyclage van de gebruikte materialen. Voor de meridianen werd gebruikt gemaakt van LED verlichting. Voor het paviljoen werd een systeem van regeneratie gebruikt voor de verwarmingsinstallatie.